Verbinding met je arts

Voor waardevollere gesprekken met je hulpverleners!

Dokter-es.nl

Een online cursus, voor patiënten met langdurige klachten

Leer de inzichten en adviezen van een huisarts voor meer waardevolle gesprekken!

Deze pilot cursus is speciaal gericht op gesprekken met hulpveleners, maar uiteraard veel breder inzetbaar!

Ben jij lief, sociaal, help je anderen waar je maar kunt, maar voel je je er alleen voor staan als je zelf een helpende hand kunt gebruiken? Het is niet dat je je hulpverlener onaardig vindt, maar hij/zij slaat net de plank mis. Verdrietig word je er van.

Of laat jij je niet zomaar kennen, sta je je mannetje en vertel je graag waar het op staat, maar heb je het idee dat er niet naar je wordt geluisterd? Voel je je een roepende in de woestijn en frustreer je je voor de zoveelste keer aan een hulpverlener die geen boodschap heeft aan jouw verhaal?

Wil jij je gehoord en gezien voelen? 

Video modules

Opbouw van een medisch gesprek

Onder de oppervlakte

Neuzen dezelfde kant uit

We zijn allemaal menselijk

Stappenplan

Wil jij je communicatie met artsen en andere hulpverleners versterken?

–   Bekijk de video hierboven
–   Herken jij je? Voel jij je wel eens nerveus voorafgaand aan een medisch gesprek, weet je niet goed hoe je je boodschap moet brengen, vraag je je af wat er mis gaat of heb je het idee dat er niet naar je geluisterd wordt? 
–   Schrijf je dan nu in en ga er aankomende weken mee aan de slag!
–   Na inschrijving krijg je een mail met toegang tot de online leeromgeving, alwaar de cursus vanaf 27 februari 2022 beschikbaar is. 
–   Neem de modules in je eigen tijd door, gemakkelijk online vanachter je laptop of mobiel! 
–   Bij elke module vind je opdrachten die je uitdagen jezelf vragen te stellen en alert maken op valkuilen in een gesprek en onbenutte mogelijkheden!

 

Ja, ik wil meedoen!

Mijn missie

Verbinding

Goed contact, jezelf gehoord en gezien voelen lijkt voor een deel van ons een kwestie van geluk hebben met je gesprekspartner, je hulpverlener of wie dan ook.

Sommige mensen maken een botte of onverschillige indruk, je voelt je er door afgewezen. Je begint aan jezelf te twijfelen: vraag ik te veel, overdrijf ik of ben ik nou zo gevoelig?

Je trekt je terug of besluit de strijd aan te gaan. Het kost je energie en vervult je met wrok en haat. Het kleurt je wereld grijs en je verliest de verbinding met de ander en jezelf.

Toch zijn we allemaal mensen, allemaal mensenlijk. Ook die botte, onverschillige persoon die je ontmoette. We hebben allemaal behoefte aan genegenheid, echt contact en verbinding.

Zonder verkeren we in een leegte, zijn we eenzaam en voelen we ons ellendig.

Wanneer we het moeilijk hebben, hopen we allemaal op mededogen, begrip en medeleven.

Ik geloof er in dat iedereen de momenten van contactverlies in een gesprek kan leren herkennen en ombuigen, zodat je de verbinding met de ander niet hoeft te verliezen!

Op deze manier buig je een verloren gesprek weer om naar een waardevol contact! Een geslaagde bijeenkomst, een goede behandelrelatie of een fijn gesprek met een dierbare.

Blijf in verbinding.

Heb je het gevoel dat …

Het is niet zelden dat patiënten zich na afloop van een medisch gesprek teleurgesteld voelen. Ze hadden andere verwachtingen van het gesprek of de uitkomst er van. Een gesprek dat niet lekker loopt, geeft vaak een naar gevoel. Het idee er alleen voor te staan. Je niet serieus genomen voelen, betuttelt of ‘van het kastje naar de muur’ gestuurd. Onmacht en wanhoop omdat je zo geen steek verder komt. Verdriet of angst wanneer je denkt aan je toekomst en er als een berg tegenop ziet een nieuwe afspraak in te plannen.

“Wat moet ik vertellen?”, “Wat als mijn klacht niet erg genoeg is?” of “Help, als ik mijn verhaal maar helder kan over brengen..” las ik vaak terug toen ik een poosje terug een vragenlijst liet rondgaan. 

Je begint aan jezelf te twijfelen, trekt je terug of maakt je steeds bozer.

Je mist de gedachtengang van de persoon voor je, het lukt je onvoldoende je verhaal helder over te brengen, emoties nemen de overhand in een gesprek of er is gewoonweg geen ‘klik’. 

Je zou graag het het in eigen hand nemen, maar bij het idee al zakt de moed je in de schoenen. Hoe dan? 

Voel jij je niet gezien en gehoord? Het kan anders! 

Na 6 jaar opleiding geneeskunde, heb ik een aantal jaar werkervaring opgedaan in de ouderengeneeskunde en op verschillende ziekenhuisafdelingen. Hierna ben ik de 3 jarige huisartsopleiding gaan doen, waarna ik tegenwoordig werk als huisarts! Echt contact met de patiënt vind ik heel belangrijk in mijn dagelijks werk!

Ik heb een passie voor (het maken van) onderwijs, zo heb ik, tijdens mijn huisartsopleiding, een onderwijsdifferentiatie gevolgd, waarbij ik les heb gegeven aan geneeskunde studenten en collega’s. Tijdens de huisartsopleiding ben ik gefascineerd geraakt met zelfontwikeling, echt verbinding maken met mensen en communicatie-vaardigheden.

Het levert fijne contacten op met patiënten en ik deel mijn inzichten graag met ze, opdat ze zelf regie en overzicht behouden wanneer het hun gezondheid aangaat!

Zo luister ik naar iemands verhaal, onderzoek ik altijd de hulpvraag, vraag naar eigen ideeën en wensen, zodat we samen een plan kunnen maken.

Ook wanneer er haperingen zijn in het contact met een andere hulpverlener geef ik vaak handvaten mee, opdat patiënten zich gesterkt voelen en samen met de hulpverlener weer een weg vinden!

Hoe serieus pak jij je contacten met hulpverleners aan?

Wil je niet overgeleverd zijn aan de kunde, het humeur of de drukke agenda van je hulpverlener? Als (de uitkomsten van) gesprekken je soms mateloos frustreren of je het idee hebt dat jullie fijnere contacten kunnen hebben, dan zul je iets anders moeten doen dan je tot nu toe deed.

Neem het heft in eigen hand en leer van mij wat er bij een goed gesprek (in de spreekkamer) komt kijken!

Neem de touwtjes zelf in handen

Herken jij jezelf hier in? 

  • Je vindt het belangrijk om van jezelf te laten horen en zelf keuzes te maken, maar je weet niet hoe je het moet aanpakken of ontmoedigd bij de gedachte?
  • Je weet dat je er wat mee wilt doen, maar vreest dat het NU of nooit is.
  • Je weet niet waar je de energie vandaan moet halen om iets te veranderen.

Pak de regie weer terug

Als geneeskundestudent, coassistent en later arts heb ik moeten leren hoe je diverse gesprekken voert. Het vergde moed om slecht nieuwsgesprekken (voor het eerst) te voeren, onvrede te bespreken of met supervisoren te overleggen. Stalen zenuwen om helder te blijven communiceren in spoedeisende situaties of in geval van onverwachte bevindingen. Het blijft uitdagend om te gaan met mensen met een sterke eigen wil of (in het contact met anderen) storende persoonlijkheidstrekken, mensen die je (on)bewust ondermijnen, manipuleren of dwingen. En bewustzijn van een actief luisterende houding en empathie wanneer iemand met emoties wordt overmand en/of zich in een nare situatie bevindt.

Het heeft enorm geholpen om bepaalde kennis en inzichten op te doen over wat zich bijvoorbeeld onder de oppervlakte van een gesprek kan afspelen, en niet te vergeten de gesprekstechnieken die je tijdens een gesprek bewust kunt inzetten om het gesprek goed te laten verlopen.

Wil jij ook meer grip op gesprekken?

Nee, dat gaat niet vanzelf, maar oefening baart kunst! Te beginnen met de inzichten die ik met je wil delen.

Ben jij er klaar voor?

Jij kunt waardevollere gesprekken hebben met je behandelend arts en andere hulpverleners. Om uiteindelijk het begrip en de erkenning te krijgen waar je op hoopt en meer regie over je eigen leven, zul je (langzaam aan) je kennis en vaardigheden omtrent het voeren van gesprekken moeten verbeteren. Dat is spannend en wellicht heb je nog geen idee hoe dat werkt of zie je jezelf dat nog niet doen, maar je bent niet de enige. Anderen ervaren dat ook. Iedereen moet ergens beginnen. En samen kom je verder dan alleen!

Wil je:

  • Binnen een aantal weken leren hoe je meer waardevolle contacten kunt hebben met je behandelend artsen en andere hulpverleners?
  • Minder frustratie ervaren tijdens of na afloop van een gesprek?
  • Je gehoord en gezien voelen?
  • Je ideeën en wensen bespreekbaar maken?
  • Meer inspraak over je behandeltraject, zorg of therapie?
  • Je tijd en energie besteden aan dingen die jij belangrijk vindt?

Reviews

“Ik had de eer om als één van de eerste gebruikers een review te schrijven over de cursus “Verbinding met je arts, waardevollere gespreksvoering met je hulpverleners”. En bij mij komt één woord meteen naar boven “verhelderend”. Voor de patiënt is het een heel verhelderende cursus die de andere kant van het verhaal laat zien. Daarnaast houdt Esther je op verschillende vlakken een spiegel voor. Een spiegel die verhelderend werkt. Esther maakt één ding enorm duidelijk: we hebben elkaar nodig, de arts en de patiënt. En vast staat dat communicatie hierin een groot goed is, wat natuurlijk ook het doel is van deze cursus. Zo maak ik er onder andere meteen uit op dat als communiceren in de praktijk lastig voor je is, dat je wellicht thuis al een en ander op papier kunt zetten. En ik ben benieuwd wat jij er als cursist uit gaat halen. Enniewee, het woord “verhelderend” is het woord wat alles samenvat.”

Jessica – Oprichter platform Chronisch & Happy

“De online cursus ‘Verbinding met je arts, waardevollere gespreksvoering met je hulpverleners’ vond ik super tof en leerzaam om te volgen. Esther is inspirerend en enthousiast en de liefde voor haar vak spat er vanaf. Ze heeft veel kennis om te delen en ik heb bewondering voor het feit dat Esther de soms best lastige materie op een begrijpelijke manier weet uit te leggen. Een aanrader die de investering meer dan waard is!”

Imke, 44 jaar

De pilot cursus ‘Verbinding met je arts’ is een cursus die je vanuit huis, online, kan volgen op het moment dat het jou uit komt. Je doet het bovendien niet alleen, maar samen met andere cursisten.

Deze cursus is een pilot, ofwel een proef, om te zien of er animo is voor dit soort cursussen! Fantastisch als je mee doet! Dat stimuleert mij om hier een vervolg aan te geven!

Eenieder die mee doet aan deze pilot zal ik niet vergeten en krijgt t.z.t. een ook korting op de volledige cursus.

De pilot-cursus bestaat uit 4 modules, samengesteld en gegeven door een arts met affiniteit voor communicatie en onderwijs.

Opbouw van een medisch gesprek

O.a.:
 – Triage vooraf
 – Onderdelen van een medisch gesprek
Bonus: verschillende gespreksstijlen

Onder de oppervlakte van een gesprek

O.a.:
 – Verbale- en non-verbale communicatie
 – NIVEA smeren
 – 4 Aspecten van communicatie
 – Het ijsberg-model

Neuzen dezelfde kant uit

O.a.:
– Verwachting en teleurstelling
 – Hulpvraag
 – Spuien, sparren of oplossing?
 – Hulpverleners-syndroom

We zijn allemaal menselijk

O.a.:
 – Behoeftes
 – Copingstijl
 – Stress is van levensbelang
 – G schema

Cursus Verbinding met je arts

Kickstart call met Dokter-ES! (20 min)

Toegang* tot 4 Modules in een online leeromgeving

Over de aankomende weken volgt het volgende bonusmateriaal: ‘Het kennismakingsgesprek’ en ‘Slaaptabletten bij een slechte nachtrust?’

(Bij voldoende animo) korting op de vervolgcursus!

NB Inschrijven voor het pilot aanbod kan alleen zolang de pilot-inschrijving loopt. Bij succes krijgt de cursus een vaste plek in de leeromgeving en bijbehorende (hogere) prijs. Ontevreden? Laat me binnen 2 weken weten waarom en krijg je geld terug. 
* Na inschrijving en betaling ontvang je direct een mail met inloggegevens voor de online leeromgeving, zodat je direct kunt starten!
Je hebt 3 maanden toegang tot de online leeromgeving om de cursus af te ronden. 

EV WAARNEMINGEN – KVK 74534394
ALGEMENE VOORWAARDEN